GLOBAL MEAT MARKET

Authors

  • Milutin T. ?orovi?, PhD Faculty of Agriculture, Belgrade
  • Simo V. Stevanovi?, PhD Faculty of Agriculture, Belgrade
  • Verica M. Lazi?, BSc Faculty of Agriculture, Belgrade

Keywords:

meat, world production, region, world market, international trade, export, import.

Abstract

The paper deals with regional - comparative analysis of major world meat market and trade indices, as extremely important, inevitable and indispensable food product group in the human diet. It specially analyses trends, concerning regional differences in the volume, dynamics and structures of production and trade of beef and buffalo meat, pork, poultry meat and sheep and goat meat. Regions, i.e. countries, the largest producers and largest exporters and importers of these products have been defined.

Pursuant to the above - mentioned, it was found that there are very significant regional differences due to numerous natural, economic and social factors. In the analysis of relations and the degree of influence of aforementioned factors on changes and development directions of the observed phenomenon, quantitative and qualitative market research methods were used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Бјелић, П., (2008), Међународна трговина, Економски факултет, Београд.
2. Богданов, Н., Шеварлић, М. - уредници, (2007), Међународна искуства у транзицији аграрног сектора и руралних подручја – монографија, Друштво аграрних економиста Србије и Пољопривредни факултет, Београд.
3. Ђоровић, М., Милановић, М., Симић, Ј. и Лазић, В., (2005), Специфични аспекти истраживања тржишта хране, Маркетинг, бр.2, Београд.
4. Ђоровић, М., Милановић, М., Стевановић, С. и Лазић, В., (2007), Глобално тржиште поврћа, Економика пољопривреде, бр.2, Београд.
5. Ђоровић, М., Томин, А, (2007), Тржиште и промет пољопривредних производа, Пољопривредни факултет, Београд.
6. Марковић, П., Бабовић, Ј., (2002), Србија у новом веку – менаџмент и маркетинг у савременом развоју пољопривреде, Савез пољопривредних инжењера и техничара Југославије, Београд.
7. Милановић, М., (2009), Економија природних ресурса, Мегатренд универзитет, Београд.
8. Милосављевић, М., (2002), Процес глобализације светске привреде, Институт економских наука, Београд.
9. Петровић, М., (2002), Сточарство, Пољопривредни факултет, Београд.
10. Поповић, Г., (2009), Макроекономски аспекти агроекономских мера у ЕУ, Економика пољопривреде, бр.2, Београд.
11. Поповић, В., Катић, Б., (2007), Увозна заштита и подршка извозу пољопривреде Србије у процесу приступања СТО и ЕУ – монографија, Институт за економику пољопривреде, Београд.
12. Ракита, Б., (2002), Међународни маркетинг, Економски факултет, Београд.
13. Tomić, D., Ševarlić, M. - Edited by, (2007), Development of Agriculture and rural areas in Central and Eastern Europe – Thematic Proceedings European Association of Agricultural Economists; Serbian Association of Agricultural Economists.
14. Цвијановић, Д., Хамовић, В., Субић, Ј., Иванчевић, С. - уредници, (2008), Мултифункционална пољопривреда и рурални развој (III) – међународни научни скуп, Тематски зборник, Институт за економику пољопривреде, Београд.
15. Интернет, ФАО публикације и публикације РЗСС.

Downloads

Published

2009-09-30

How to Cite

T. Đorović, M., V. Stevanović, S., & M. Lazić, V. (2009). GLOBAL MEAT MARKET. Economics of Agriculture, 56(3), 343–358. Retrieved from https://www.ea.bg.ac.rs/index.php/EA/article/view/1177

Issue

Section

Original scientific papers